Inzerování pomocí Google AdWords – jak na to?

Co je vlastně Google Adwords?

V podstatě Google AdWords je způsob automatické aukce / dražby klíčových slov při níž dochází ke srovnávání kvality inzerátů a reklam spolu s výší peněžité částky, které jsou jednotliví inzerenti ochotni zaplatit za zobrazení své reklamy na patřičném místě ve Google internetovém vyhledávači.

Google AdWords slouží k inzerování produktů nebo služeb, které jednotlivé podniky nebo podnikatelé nabízejí nejen na Internetu, ale i při tradičním způsobu prodeje.

Pro snazší pochopení to popíšu následovně:

1. Zákazník se zaregistruje pro Google AdWords na patřičné Google web-stránce. Pro registraci budete muset zadat jméno, poštovní adresu, e-mail adresu. Po registraci se přihlásíte do svého účtu (Sign in) a můžete začít se svým inzerováním.

2. K tomu abyste mohli začít inzerovat si musíte vytvořit kampaň (Campaign), tedy jaké produkty či služby chcete inzerovat. Můžete si vytvořit tolik kampaní kolik jen chcete např. pokud prodáváte obuv tak můžete mít následující kampaně:

  • kampaň # 1 – Sportovní obuv pro muže
    kampaň # 2 – Sportovní obuv pro ženy
    kampaň # 3 – Sportovní obuv pro chlapce
    kampaň # 4 – Sportovní obuv pro dívky

Čím bude rozdělení vašich jednotlivých kampaní podrobněji tím snadněji se vám bude dělat sledování, vymezení a vylepšování.

  •  2.1. Následně si určíte kolik peněz chcete denně vynaložit na inzerování každé kampaně a kolik jste ochotni platit Google za to když někdo klikne na náš inzerát. Pro každou kampaň si můžete tyto parametry zvlášť. Řekněme, že pro kampaň # 1 si stanovíte denní částku na $ 10 a za kliknutí na váš inzerát jste ochotni zaplatit $ 0.10. Pro začátečníky je dobré začít s tzv. automatickou nabídkou (automatic bidding option).
    2.2. Dalším krokem je určení zda se naše inzeráty budou objevovat pouze ve Google internetovém vyhledávači, nebo i na Google Display Network. Google Display Network je síť partnerských web-portálů a web-stránek, na které Google umisťuje AdWords inzeráty svých zákazníků. Při internetovém vyhledávači zaplatíte pouze tehdy, když někdo klikne na váš inzerát, při Google Display Network zaplatíte za 1000 zobrazení vašeho inzerátu, řekněme $ 0.25 / 1000 zobrazení a za kliknutí na váš inzerát řekněme $ 0.01 / kliknutí.

3. Následující krok bude, že pro každou kampaň si vytvoříte tzv. inzertní skupiny (Ad Groups). Skupiny se skládají ze samotných textových inzerátů a z klíčových slov, které by měly být takové, aby co nejlépe vystihovaly slova, která uživatel zadá do Google vyhledávače při hledání patřičného produktu, služby nebo informace. Tedy, vezměte si kampaň # 1 a k ní vytvořte Ad Group s textovým inzerátem, který se bude týkat sportovní obuv značky Nike pro muže. Do textového inzerátu vám Google umožní zadat tři řádky textu včetně nadpisu a URL web-stránky, kterou chcete v inzerátu zobrazit plus URL web-stránky na kterou je návštěvníkům zavedení po kliknutí na váš inzerát.

  • 3.1 Po vytvoření textového inzerátu musíte zadat pozitivní klíčová slova a pokud chcete i negativní klíčová slova. Pozitivem klíčová slova mají za úkol spustit váš inzerát když je uživatel zadá do Google vyhledávače. Negativní klíčová slova omezují spuštění vašeho inzerátu. Pro příklad řekněme, že pro pozitivní klíčová slova si zvolíme:
  • Nike obuv
    Nike sportovní obuv
    sportovní obuv pro muže
    obuv pro běžce ………. a pod.
  • Za negativní klíčová slova si zvolíme takové, které nám zaručí, že náš inzerát se neobjeví když návštěvníkům hledá něco nic jiného, nebo službu, kterou nenabízíme. Toto je velmi důležité pokud chcete zamezit neúčelné klikání na vaše inzeráty a tak neúměrnému zvyšování vašich nákladů na inzerování. Pokud například nenabízíte po zakoupení produktu zásilku zdarma tak do negativních klíčových slov musíte zadat: „zásilka zdarma“, což vám zaručí, že když někdo hledá obuv se zásilkou zdarma, tak váš inzerát se mu neobjeví ve Google vyhledávači.

4. Po vytvoření kampaně a jednotlivých inzertních skupin Následujícím krokem je stanovení způsobu placení za vaše inzeráty (billing options). Google nám umožňuje plnou kontrolu nad tím kolik chceme platit a jak chceme platit. Můžeme si stanovit denní limit a max. částku, kterou jsme ochotni platit za kliknutí na náš inzerát jakož i způsob jak za to platit.

  • 4.1 Placení předem (Prepay option). Při tomto způsobu si uložíme na náš účet patřičné finance předem a pokud se tyto vyčerpají naše kampaně budou automaticky pozastaveny až do doby, dokud nevložíte nové peníze do účtu. Tento způsob je velmi výhodný pokud si chceme být jisti, že naše finance náklady nepřesáhnou náš stanovený limit. Na vložení financi můžete použít kreditní a Debetní karty, nebo přímý bankovní převod z vašeho bankovního účtu. U kreditních a Debetní kartách váš AdWords účet začne být aktivní téměř okamžitě při bankovním převodu to může trvat od 5-10 pracovních dnů.
  • 4.2 Placení po (Postpay option). Při tomto způsobu, platíte automaticky po každém kliknutí na váš inzerát. Účet dostanete každých 30 dní, nebo když váš účet dosáhne určenou platební hladinu. Pro tento druh účtu budete potřebovat kreditní nebo Debetní kartu nebo bankovní účet.

Po těchto krocích jsou vaše inzeráty připraveny na to, aby se začaly objevovat na Google vyhledávači, nebo Google Display síti. Pokud zjistíte, že inzeráty se neobávají, pak je buď nízké vaše Quality Score (QS) nebo vaše max. částka za kliknutí.

Google určuje zobrazování inzerátů na základě kombinace QS a max. částky za proklik (CPC- cost per click), což znamená, že budete muset vylepšit své QS (samotný inzerát, klíčová slova, web-stránky apod.) nebo zvýšit svou max. nabídku / částku za kliknutí. Je třeba mít stále na zřeteli, že celé toto je proces automatické dražby založené na kvalitě vašich inzerátů a klíčových slov a vaší maximální nabídce za kliknutí.