Co je to Fiverr, stovkomat a další? recenze a zkušenosti

Tvorba a správa webů spojená s výdělkem na internetu může být někdy velice náročná. A to jak z hlediska času, tak z hlediska potřebných schopností. Na řadu přichází tzv. OutSourcing. Znamená to svěření jedné, či více činností jinému člověku (firmě). Dalo by se říci, že je to jakási dělba práce. Pointa je v tom, že například pro tvorbu grafiky si najdete schopného grafika, se kterým se Vám dobře spolupracuje, pro psaní článků si najdete vhodného copywritera atd . . . Jak ale na takové lidi natrefit? Jednou z možností je Fiverr.com, o kterém je dnešní článek.

Co to je Fiverr?

Fiverr je velice jednoduchý a intuitivní web, prodávají se na něm služby všeho druhu za jednotnou cenu 5 dolarů. Platit je možné přes PayPal nebo kreditní kartou. Registrace je zdarma a to pro prodávající i kupující. Na webu je několik kategorií, nás, z pohledu internetového podnikatele, budou zajímat následující: Video, Social Marketing, Writing, Advertising, Business a Programming.

Jak vybrat Gig?

Množství Gigů, které jsou na Fiverru aktivní je značné a proto je třeba vybírat. Například já, když jsem sháněl outsourcing na psaní článků, jsem musel koupit 6 Gigů, než jsem natrefil na člověka, se kterým dlouhodobě spolupracuji. I tak se mi to ale vyplatilo, protože teď mám člověka, který mi napíše kvalitní PR (Press Release) za 5 dolarů. V Čechách bych za takto kvalitní tiskové zprávy platil od 2000 více. Tady je seznam mnou sledovaných vlastností:

  • Rating prodávajícího – Pokud je nízký (90% a méně), zjistím proč a podle toho se rozhodnu, jestli s tímto člověkem chci spolupracovat. Pokud je prodávající označen medailí jako “Top Rated Seller”, tak je to velké plus.
  • Rating daného Gigu – Odvíjí se od počtu udělených postive reviews a negative reviews. Toto hodnocení může udělit kupující po doručení Gigu. Pokud jsou nějaké negative reviews, najdu je a zhodnotím, zda je to pro mně problém. Stejně tak pročtu Positive Reviews, často v nich jsou konstruktivní připomínky.

TIP: V popisu Gigu se občas může objevit slib, že za pozitivní review dostane kupující další Gig zdarma. Není to úplně neobvyklé a ještě se mi nestalo, že by prodávající slib nesplnil. U takových Gigů je ale třeba brát hodnocení kupujících s odstupem, protože mnohdy dají pozitivní review jen kvůli Gigu zdarma.

  • Dodací lhůta – U delších dodacích lhůt (3 a více dnů) je velmi obvyklé doručení těsně před deadline. Je se tedy třeba zamyslet, jak moc na práci spěcháme. Na Fiverru není v žádném případě pravidlem, že delší doba dodání znamená kvalitnější práci.

Jak a proč prodávat Gig?

Teď se na chvíli z role kupujícího přeneseme do role prodávajícího. Ačkoliv se to může zdát neuvěřitelné, jsou lidé, kteří se živí jen pomocí Fiverru. Jeden Gig stojí 5 dolarů, z toho 1 dolar je provize pro Fiverr, to znamená 4 dolary výdělek. To je necelých 80 Kč za jeden prodej. Pokud si tedy nasimulujeme jednoduchou situaci, kdy člověk prodá 10 Gigů za den (To není až tak neobvyklé, Fiverr se celosvětově těší velké oblibě. Dá to ale nějakou práci), dostaneme se na zhruba 24000Kč za měsíc. vydělat se na tom tedy asi nedá, ale uživit teoreticky ano. Určitě dobré pro začátek podnikání na internetu.

Pokud chcete začít prodávat na Fiverru, je nejprve třeba přijít na to, co budete prodávat (nečekaně). Možností jsou tisíce, ale je třeba se zaměřit na oblasti, kde se prodává, pokud možno opakovaně. Dobré jsou tedy SEO služby Article spinning, Social marketing a podobně. Je také potřeba si spočítat váš čas strávený nad jednou objednávkou. Pokud budete psát originální články za 4 dolary, bude kvalita asi mizerná a plat ještě mizernější. jako inspirace pro výběr tématu může posloužit i zelený rámeček vpravo dole na domovské stránce Fiverru. Lidé do něj píší, jaké nové služby by si přáli.
,Téma máme tedy vybrané a je potřeba vytvořit popis Gigu. Nejzásadnější je vymyšlení prodejní věty, pod kterou se bude váš Gig zobrazovat. Věta vždy začíná: “I will” a končí: “for $5″ Mezi to můžete vecpat 140 znaků. Je třeba vystihnout účel Gigu a začlenit klíčová slova, pod kterými by Gig lidé mohli hledat. Nesmí to vypadat uměle. Dále je zde popis, který je delší a Gig by tam měl být detailně popsaný. Na konec doporučuji nějaký call-to-action text. O Vánocích se mi osvědčilo do popisu napsat, že jde to Vánoční speciál, který bude po Vánocích stažen. Další pole (Instrukce) kupující uvidí až po zaplacení Gigu, takže přístup už může být osobnější. Pole slouží k tomu, abyste kupujícímu sdělili, co od něj potřebujete k dokončení práce (Často to je www adresa, klíčová slova atd . . .). Je dobré na konec přidat něco jako “Check my other Gigs here: http . . .” a udělat si tak malou reklamu. Nezapomeňte poděkovat za koupi Gigu. Tagy vyplníte podle sebe, to je jasné. Dodací doba je dost důležitá, vždy dávám jeden den. Gig potom bude označen jako “express gig” a bude upřednostňován. Obrázek je celkem jedno, ale měl by trošku korespondovat s tématem Gigu. Většina lidí používá obrázky z Google.com/images. Je to sice většinou nelegální, ale nikdo to na Fiverru neřeší.

Číst více:  Budování webových stránek pro partnerské (affilate) programy

Relativní novinkou je možnost přidání videa k Gigu. Může se to zdát zbytečné, ale Fiverr zvýhodňuje Gigy, které mají video. Takže výrazně doporučuji video vytvořit a ke Gigu připojit.

Po dosažení určitých hranic prodejů za dané časové období se zvyšuje váš “level” a máte možnost Gigy dále vylepšit.

TIP: Na stránkách Animoto.com lze během chvilky vytvořit obstojné video s maximální délkou 30 sekund (za delší už se platí).

Ve chvíli, kdy je Gig prohlédnut týmem Fiverru, začne se zobrazovat potencionálním kupujícím. Bezprostředně po “startu” se Gig zobrazuje v kategorii “Recent”, takže ho má na očích spousta lidí a je pravděpodobné, že si ho někdo objedná. Využijte každého kupujícího a poproste ho o pozitivní review.

Další propagace Gigu může mít několik podob, stejně jako propagace webové stránky. Mě se osvědčily následující techniky:

  • Youtube – Můžete použít stejné video jako pro Gig. O propagaci pomocí YouTube v budoucnu napíšu samostatný článek.
  • Squidoo – O propagaci pomocí Squidoo.com v budoucnu napíšu samostatný článek.
  • Featured Gigs – Fiverr team ručně spravuje kategorii “featured”. Aby se tam Váš Gig dostal, musí nabízet něco hodnotného, musí mít dostatečný traffic a musí vypadat dobře.
  • Fóra – Klasický fórum marketing na relevantních fórech
  • Sociální sítě – Facebook a Twitter
Při prodeji Gigů je třeba dbát na to, abyste opravdu splnili to, co nabízíte. Pokud bude mít někdo problém, raději mu poskytněte refundaci, než aby vám dal negativní review.

Read More

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *